ElektrischeFietsTest.nl > Nieuws > Van verkooppunt naar servicepunt

Welke fiets zoek je?

Kies merk
Kies model
Kies bouwjaar

Van verkooppunt naar servicepunt

FietsNEDbus
Door Redactie

FietsNED wil meedenken over een beter verdienmodel voor de fietsretail, de franchiseorganisatie voor mobiele fietsservice zet hierin dan ook een volgende stap. Ze willen servicepunten gaan inrichten bij de fietsvakhandel, hiermee zorgt FietsNED ervoor dat de fietsretail makkelijk de zakelijke en leasemarkt kan bereiken om zo meer omzet uit de werkplaats te halen. De eerste pilotwinkels zijn al ingericht.

 

Concept

FietsNED merkt ook dat niet alleen de particuliere markt maar ook de zakelijke fietsmarkt steeds verder groeit. Werkgevers richten zich steeds meer op het gebruik van fietsen onder hun werknemers en steeds meer grote bedrijven hebben ook een eigen fietsvloot. Tot nu toe regelt FietsNED het onderhoud aan de fietsen van de grotere werkgevers nog bij het bedrijf zelf, alleen de werkgevers willen hun werknemers ook de kans geven om op een locatie en tijd die hen zelf uitkomt onderhoud aan de fiets laten plegen. Hiervoor komt FietsNED dan ook met een nieuw concept, een netwerk van vaste servicepunten bij dealers. Zo hebben de dealers een makkelijkere ingang bij de grotere bedrijven en hebben de werknemers de kans om het onderhoud te laten gebeuren wanneer zij willen en kunnen. Dit is voor de dealers een uitkomst omdat de fietsretail momenteel problemen heeft met de internetaanbieders en fietsleasegebied waarbij er voor de dealer weinig overblijft. De marges van de internetaanbieders zijn voordeliger en dus wordt er steeds meer online gekocht.

Driedeling

Martin Leemans (directeur FietsNED) geeft aan in de toekomst een driedeling in het kanaal te zien, grote fietswinkels worden groter, de superspecialisten ( sport specialisten etcetera) blijven, en in plaats van kleine fietshandelaren komen er servicepunten die geen fietsverkoop meer bieden. Hij voorziet tegelijkertijd ook een grote groei in vraag naar servicepunten, service is nog steeds een van de belangrijkste onderdelen van een fiets aankoop/ evaluatie, als dealer goed bekent staan om je service is dan ook een groot voordeel. Hier wil FietsNED aan meehelpen doordat zij al een erkend fietshersteller zijn, hierdoor kunnen zij de dealers dus erkenning bieden en hierdoor ook een gezond alternatief voor een nieuw verdienmodel, en doorzetting van de fietshandel van de dealer.

 

Voordelenfietsned_kl3

Maar waarom zouden fietsdealers nou kiezen voor FietsNED in hun eigen fietswinkel ? Enerzijds krijgen ze dus makkelijker toegang tot de zakelijke markt, daarnaast biedt het ontkoppeling van service en verkoop en daarnaast krijg je als fietsdeler ook een imago versterking in de vorm van professioneel fietsreparateur. Het concept bestaat eigenlijk uit 2 pakketten, enerzijds kan de dealer ervoor kiezen om zijn/haar bestaande winkel te laten bijwerken naar een winkel/servicepunt, of hij/zij kan er voor kiezen om zijn winkel volledig om te laten bouwen en enkel door te gaan als FietsNED servicepunt.

 

Kwaliteit

Daarnaast blijft de FietsNED bus gewoon bestaan voor de consumenten/bedrijven die pechhulp of onderhoud aan huis of op locatie willen. De fietsdealers die zich aansluiten bij FietsNED moeten ook voldoen aan een aantal kwaliteitseisen, hierdoor kan FietsNED ook erkenning krijgen van de A-Merken. Eigenlijk moet je denken aan het Kwik-Fit concept. De investering voor het FietsNED concept is nog niet helemaal zeker, maar Leemans denkt dat dat zal uitkomen op zo’n €150,- per maand. Ook schat FietsNED in dat er in Nederland ruimte is voor zo’n 300 servicepunten, dat is drie keer zoveel als de 100 ondernemers die er nu zijn.


Delen:

Archief