ElektrischeFietsTest.nl > Nieuws > Politie en verzekeraars gaan diefstal e-bikes aanpakken

Welke fiets zoek je?

Kies merk
Kies model
Kies bouwjaar

Politie en verzekeraars gaan diefstal e-bikes aanpakken

fietsdiefstal
Door Redactie

In een nieuwsitem van NPO Radio 1 kwam vanochtend de directeur van Enra Douwe Boeijenga aan het woord over de diefstal van e-bikes. Politie en verzekeraars willen dit jaar de aanhoudende golf van de diefstal van e-bikes aanpakken. In 2015 werd een record aantal van ruim 25.000 e-bikes gestolen. Daarbij is er steeds meer sprake van georganiseerde criminaliteit.

De diefstal van e-bikes is in de afgelopen 5 jaar bijna verdubbeld zegt Titus Visser van de Stichting Aanpak Voertuigcriminialiteit (St AVc): “De e-bike is een geliefd object bij fietsendieven. We hebben daarbij te maken met gelegenheidsdieven maar in groeiende mate ook met georganiseerde bendes die toeslaan op locaties waar veel e-bikes staan. De indruk bestaat dat de daders vooral uit Oost-Europa komen.”

Maatregelen ENRA

Douwe Boeijenga van ENRA spreekt over “een explosie aan diefstallen van e-bikes. In 2013 zagen we deze tendens beginnen. 2014 was een slecht jaar voor ons als verzekeraar. We hebben toen al 6 miljoen aan diefstal uitgekeerd. En in 2015 zagen we nog weer een stijging van ruim 20 procent.” Op de vraag of dit betekent dat ENRA de premie gaat verhogen, zegt Boeijenga: “Dat zal waarschijnlijk gebeuren, maar we gaan ook kijken naar onze voorwaarden, wat dekken we wel en wat niet? Verder denken we aan preventieve maatregelen en willen we consumenten wijzen op hun eigen verantwoordelijkheid. We zien nu vaak e-bikes die alleen vaststaan met een ringslotje. Wij proberen het gebruik van een tweede slot te stimuleren waarmee men de e-bike vastmaakt aan een hek of paal.”

Georganiseerde criminaliteit

Zorgwekkende ontwikkeling is dat het criminele circuit zich gestort heeft op de diefstal van e-bikes. Boeijenga noemt in dit verband twee voorbeelden: “Net over de grens bij Groningen in Duitsland is onlangs een busje onderschept met 30.000 euro aan e-bikes. Verder vond de politie in een loods in Oss 50 e-bikes die klaarstonden voor transport. Dan spreek je echt over georganiseerde criminaliteit.” Volgens Boeijenga is de kans op diefstal in grootstedelijke gebieden nog steeds het grootst maar het percentage op het platteland ligt toch ook vrij hoog: “Mensen op het platteland zijn over het algemeen wat minder alert op diefstal en dat maakt het voor dieven wat gemakkelijker.”
ENRA is in overleg met diverse partijen om het probleem van de diefstal van e-bikes aan te pakken: “We kiezen voor een integrale aanpak waarbij we samenwerken met de St. AVc, justitie maar ook bijvoorbeeld met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten over goede stallingsplaatsen voor e-bikes.”

 

Bron: www.tweewieler.nl


Delen:

Archief