ElektrischeFietsTest.nl > Nieuws > ‘Hé idioot, ga op het fietspad rijden!’

Welke fiets zoek je?

Kies merk
Kies model
Kies bouwjaar

‘Hé idioot, ga op het fietspad rijden!’

Giel Claessens op zijn snelle e-bike op de weg, achter hem de fietsers op het fietspad.
Door Redactie

De speed pedelec, een e-bike die 45 km/uur kan, moet sinds 1 januari op de rijbaan rijden in plaats van op het fietspad, net als de brommer. Dat is wennen. “Boze automobilisten maak ik iedere dag mee.”

 

De automobilist doet zijn raampje open. ,”Ga op het fietspad, idioot!” Giel Claessens fietst met bijna 40 km/uur door Hilversum op de rijbaan. Hij moet hard trappen om met het autoverkeer mee te kunnen. De fiets biedt trapondersteuning, maar het is geen brommer. “Boze automobilisten maak ik iedere dag mee. Ik luister niet eens meer. Ze toeteren, wijzen naar het fietspad of halen me in omdat ik te langzaam ga.”

De 38-jarige Utrechter pendelt sinds een paar weken met zijn speed pedelec naar Hilversum. ,”Tien jaar lang nam ik de trein, maar sinds de nieuwe dienstregeling van de NS gaan er nog maar twee per uur.”

Zijn fiets van het merk Riese & Müller oogt als een normale e-bike. Alleen het gele kentekenplaatje verraadt dat er een 500 Watt-motor ingebouwd is. ,”Ik fiets niet overal op de weg. Op een bochtige weg met veel zijstraten pak ik het fietspad. Ik heb al een paar keer gehad dat een auto me of niet zag of niet verwacht dat ik met deze snelheid rij. Ik ben niet wendbaar als ik heel hard fiets.”

Campagne

“Het zijn vooral mannen tussen de 30 en de 50 jaar oud die een speed pedelec kopen”, zegt Nick Hielckert van Juizz, een keten gespecialiseerd in speed pedelecs. ,,Zij weten goed hoe de nieuwe regels zijn. Het probleem is dat er geen campagne is geweest om automobilisten erop te wijzen dat er fietsers op de rijbaan rijden. En de wetgever veegt alle speed pedelecs onder één noemer. Maar er zijn er ook met een zwakkere motor, die halen de 45 km/uur echt niet. Er moeten speciale regels komen voor de speed pedelec, dat ze bijvoorbeeld op het fietspad niet harder dan 25 mogen.”

Het ministerie van Infrastructuur zegt dat er wel aandacht is geweest in bladen'Hé idioot, ga op het fietspad rijden!' van de ANWB, maar dat er geen grote publiekscampagne komt omdat daarvoor de doelgroep te klein is. Adviesbureau Sweco (het voormalige Grontmij) onderzocht de veiligheid van de speed pedelec op de rijbaan en adviseerde minister Schultz van Infrastructuurde snelle fiets niet van het fietspad te verbannen omdat het te gevaarlijk is. Maar de minister zette door. De SWOV onderzoekt namens de minister het rijgedrag van de speed pedelec-rijders.Claessens gaat bijna twee keer zo hard als andere fietsers en daarom hoort hij binnen de bebouwde kom niet op het fietspad, vindt de minister.

Snelheidsverschil
De Fietserbond juicht de maatregel toe. ,”Het snelheidsverschil met andere fietsers is te groot”, vindt directeur Saskia Kluit. “Als die andere fietsers een onveilig gevoel krijgen, stoppen ze ermee. Dat willen we niet.” Volgens haar valt het mee met de kwetsbaarheid van de speed pedelec-rijder. “Ik zie hoe ze scooters eruit fietsen als ze optrekken.”

“Ik kan zelf de verantwoordelijkheid wel aan en prima bepalen met welke snelheid ik veilig rij. Op het fietspad zal ik echt niet harder gaan dan 25 km/uur”, zegt Claessens. Zijn schoenen zitten onder een dun laagje pekel van de mist die auto’s voor hem maken. Op zijn hoofd een fietshelm, maar die is niet veilig genoeg, vindt de minister. Er is speciaal voor de speed pedelec-rijder een nieuwe dikkere helm met luchtsleuven in de maak.

Geel kenteken
Er rijden bijna 10.000 speed pedelecs rond in Nederland. Zij krijgen allemaal een geel kenteken. De branche verwacht dat de verkoop de komende jaren explodeert. De snelle e-bike kan een file-killer zijn. Claessens wil niet anders meer. “Ik fiets 40 minuten over de 18 kilometer naar mijn werk. Even snel of sneller als met de trein of met de auto. Dit is veel leuker, vaak fiets ik 5 kilometer om via de Loosdrechtse Plassen omdat die route zo mooi is.”

Bron: Ad.nl


Delen:

Archief