ElektrischeFietsTest.nl > Nieuws > Een e-bike is populairder dan ooit!

Welke fiets zoek je?

Kies merk
Kies model
Kies bouwjaar

Een e-bike is populairder dan ooit!

e-bike1
Door Redactie

In een tijdsbestek van tien jaar tijd is het fietsgebruik met ruim 11 procent toegenomen. Deze groei is voor een deel verantwoordelijk door de e-bikes die inmiddels steeds meer door fietsers ónder de 65 jaar in gebruik zijn.

Deze gegevens staan in het rapport Mobiliteitsbeeld 2016 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Nog altijd wordt bijna de helft van alle kilometers met de e-bike verreden door personen van 65 jaar en ouder. Ten opzichte van het jaar 2013 laat vooral de leeftijdscategorie 50 tot 64 jaar een vorse groei zien van 30 naar 37 procent.

Recreatief gebruik

Het fietsgebruik wordt door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid onderscheidt vier vormen: vrije tijd, werk, winkelen en overige. `Vrije tijd’ is de grootste groep met meer dan 50 procent. Deze groep is ten opzichte van 2013 wel licht gedaald, terwijl ‘werk’ en `winkelen` een lichte groei hebben behaald.

E-bike meer kilometers dan gewoon fietsen

Van de tien gefietste kilometers wordt er één op de e-bike getrapt. Het gaat hier om een gemiddelde: voor de leeftijdscategorie 65 jaar en ouder, ligt het aandeel op ongeveer 30 procent, voor 50- tot 64-jarigen 16 procent en 12- tot 50-jarigen 3 procent. De gemiddelde actieradius van een e-bike is anderhalf keer zo groot dan die van een normale fiets, respectievelijk 5,3 en 3,6 kilometer. Het bereik waarbinnen het merendeel van de fietsafstanden zich bevindt is voor de e-bike dubbel zo groot dan bij normale fietsen: 15 tegenover 7,5 kilometer. Voor woon-werkverkeer is het verschil dan minder groot; de verhouding is hier 15 tegenover 10 kilometer.

Gazelle Nº1 ConceptMobiliteitsbeeld veranderd

Door de opkomst van de e-bike zijn veel mensen meer, verder en sneller gaan fietsen. Dat laatste is overigens niet doorslaggevend: de gemiddelde snelheden van e-bikes en gewone fietsen verschillen maar weinig. Het is de fietser blijkbaar vooral om dat fietscomfort te doen en niet om de hogere snelheid die hij met z’n e-bike kan behalen. Verder geeft 40 procent van de ondervraagde e-bikegebruikers aan dat zij minder gebruik maken van de auto en dat ook hun ov-gebruik is afgenomen.

Positief imago

Een meerderheid van de ondervraagden (60 procent) geeft aan dat de e-bike een positief imago heeft. Of de e-bike ook bij het eigen imago past, is een andere vraag: slechts 36 procent vindt van wel terwijl 25 procent zegt dat de e-bike eigenlijk totaal niet bij het eigen imago past. Toch mogen we uit de verkoopcijfers van verschillende segmenten en verschillende fietstypes best concluderen dat het imago van de e-bike aan het schuiven is. Het is alleen nog niet bij iedereen doorgedrongen.


Delen:

Archief