ElektrischeFietsTest.nl > Nieuws > Damesfiets wint aan populariteit

Welke fiets zoek je?

Kies merk
Kies model
Kies bouwjaar

Damesfiets wint aan populariteit

nieuwsfoto
Door Redactie

De damesfiets is sterk aan populariteit aan het winnen in Nederland. Studenten gaan steeds vaker op omafietsen naar school, vaders brengen kinderen naar school op een damesfiets en 65+ers kiezen steeds meer voor de lage instap modellen. De herenfiets verliest steeds meer terrein in de fietsmarkt.

Volgens een onderzoek van het AD waren in 2011 nog 33% van de verkochte fietsen een herenmodel, in 2015 is dit echter al gezakt naar 25%.Ook Accell Nederland, die Batavus, Koga en Sparta verkoopt, geeft aan dat het straatbeeld van de fietsmodellen erg aan het veranderen is. Mensen vinden het niet meer erg om bestempeld te worden door de fiets waarop ze rijden, een student op een oma fiets ? Kan toch gewoon!
Veiligheid
Volgens Koninklijke Gazelle heeft de daling van het aantal herenfietsen ook een stuk te maken met de veiligheid, en dan vooral in de oudere doelgroepen. De lage instap zorgt ervoor dat het op en afstappen makkelijker gaat en dat is belangrijk. Daarnaast vindt de consument de damesfiets ook een stuk comfortabeler doordat het frame wat minder stijf is dan bij herenfietsen.Ook bij Accell merkt men dat de verkoop van damesfietsen blijft stijgen. ,,Op dit moment verkopen we zo’n 80% elektrische fietsen met dames frames, en zo’n 20% elektrische fietsen met een typisch herenframe” aldus Wouter Jager van Accell. ,,Bij e-bikes gaat het tegenwoordig geeneens meer over dames of heren frames, het heet nu al steeds vaker het lage instap frame”.Batavus probeert ook in te spelen op de huidige markt, dit doen ze door zich te richten op het ontwerpen van modellen die niet typisch damesachtig zijn maar ook een stoere kant hebben en dan met een lage instap, een soort uniseks fiets. Uniseks fietsen zijn al een behoorlijk succes, dit is te merken aan de nieuwe OV-fiets, hierop zijn in 2015 zo’n 1,9 miljoen ritten op gemaakt.

Tweede stang
,,Bij de test voor de nieuwe OV-fiets, bleken mannen totaal geen moeite te hebben met het ontbreken van de tweede stang,” weet NS-woordvoerder Erik Kroeze. ,,Terwijl een herenfiets voor vrouwen met een rok wel onhandig zou zijn. De damesfiets wordt steeds meer als uniseksfiets gezien.”

Onebike

Ook de Utrechtse ondernemer Daan Buddingh richt zich op de stijgende verkoop van fietsen met een lage instap. In 2013 ontwikkelde hij de ‘OneBike’, een heren- én damesfiets ineen, waarvan er inmiddels enkele honderden zijn verkocht. ,,Wij hebben de fiets zo stoer gemaakt dat ook een man erop gezien kan worden.”

Mohammed el Bardai van de Rotterdamse fietsenmaker C. Van den Berg & Zonen geeft ook aan dat damesfietsen steeds populairder worden onder mannen. Zelf geven ze bij verkoop van een e-bike ook het advies om voor een damesfiets te gaan. ,,Wij zeggen dan altijd, misschien is het je laatste fiets? Denk aan het gemak voor later”. Ook merkt El Bardai dat steeds meer klanten hun huidige herenmodel inruilen voor een damesmodel omdat de stang hen niet bevalt.

Vergrijzing
Saskia Kluit, Directeur van de Tweedehands tak van de Fietsersbond, geeft ook aan dat de vergrijzing een rol speelt in de aan populariteit winnende damesfietsen. ,Als je ouder wordt, koop je eerder een nieuwe fiets. Doordat de fietsen van ouderen weer doorverkocht worden, zie je ook steeds meer damesfietsen op de tweedehandsmarkt.’

Controversieel
Ze geeft echter ook aan dat het nog altijd een omstreden onderwerp is. ,Nederlandse mannen associëren het toch een beetje met hun mannelijkheid. Als wij heren suggereren om een damesfiets te nemen, maken mannen daar vaak een grapje van.”


Delen:

Archief